De stand van zaken – Technologie en 24-Uurs

Hoe zat het in 2006 met de gebruikte technologie?

De eerste brief werd gewoon per post verstuurd. Hij is waarschijnlijk met MS Word gemaakt en met een inktjet printer 60 keer afgedrukt. De tweede en derde brief zijn als pdf-bijlage per email verstuurd. Daarbij werd geen rekening gehouden met -her en der aanwezige- spamfilters, zodat niet iedereen de brieven ontving.
Aanvullende thema-informatie werd op een gratis weblog gepubliceerd.
Tijdens de tocht werd route-informatie op zwartwit-fotokopieen van een stafkaart uitgedeeld. Daarnaast werd vooraf een (met een laserprinter afgedrukte?) brochure met thema- en route-informatie uitgedeeld.
Contact met de organisatie was mogelijk met de mobiele telefoon (06-nummer in de noodopdracht), tevens moest een tijdens de tocht achterhaalde code gesmsd worden.
Het hoofdthema, het zelf maken van een film, werd mogelijk gemaakt met een digitale video-camera. Het resultaat werd door de organisatie (waarschijnlijk) op een pc ge-edit en gemonteerd, en later getoond met een aan een pc gekoppelde beamer.
Tijdens de tocht maakten verschillende groepen gebruik van gps-ontvangers. Het gebruik van deze apparatuur (of van een kompas) was echter niet noodzakelijk.

Samengevat: geen rocket-science in 2006. Er is duidelijk niet gezocht naar vernieuwende of activerende technologie. Daarbij speelt waarschijnlijk mee dat de organisatie een topdown-model met eenrichtingsverkeer van organisatie naar deelnemers hanteerde. Wanneer er weinig interactiviteit vereist is voldoet eenvoudig drukwerk goed.

Één reactie op “De stand van zaken – Technologie en 24-Uurs”

  1. En laten we de auto niet vergeten! Niet alleen de organisatoren verplaatsten zich deze keer per auto. Ook de deelnemers reden de eerste paar uur van de tocht vrolijk rond in hun van viertactmotor voorziene vierwielers. Sommige oudehappers hechtten in eerste instantie meer waarde aan hun schoeisel dan aan autobanden maar dat bleek een vergisssing. Technologische vooruitgang laat niet met zich spotten!

Reacties zijn gesloten.